Der har lige været Copenhagen Beer Week. En ni dage lang begivenhed, der skulle illustrere den københavnske ølscene, italesætte samspillet mellem øl og mad og understrege det faktum at antallet af danske bryggerier nu er over 200 og at kvalitetsøl boomer i Danmark. CPH Beerweek er arrangeret af Food Organisation of Denmark, der undervejs inviterede på pressetur.

Carl Jacobsens privatbolig

Turen begyndte selvfølgelig hos Carlsberg, der strækker porteføljen bredt fra industriøl til den glimrende Jacobsen-serie. Her fik først lejlighed til over en fin frokost at smage os igennem de fleste Jacobsen, inklusive to nyheder, der er på vej i butikkerne. Jacobsen Frokost Ale er en session brown ale med fin maltduft i næsen, en fyldig og cremet mund med lav karbonering og en blidt bitter finale. Glimrende. Endnu bedre var den relancerede Raw Cocoa Ale, der med en tung næse af maltbolsche og brun karamel var lovende allerede i næsen. Munden var fyldig og cremet med diskret bitterhed og afstemt sødme.

Mere skuffende var Summer Wit, der trods brug af ægte citronskal og verbena havde en syntetisk duft af billig købekoldskål, som den friske syrlige mund ikke helt kunne skylle væk.

Vi fik også lov til at prøve et par interne eksperimenter fra laboratoriet. Her brød Tears of Enzo med grænserne for hvad der kan opfattes som øl. En 13% øl på en særlig rød bygsort, champagnegær og lagring på brugte tokajfade. Den duftede frugtigt og herligt, havde ret skarp syre i munden, men smagte fantastisk og har stort potentiale i gastronomien, hvoe jeg adskillige idéer til retter, der matcher. Knap så velykket, men ligeså spændende var Barrel Nr 327, der havde ligget på brugte Stauning fade. Her var whiskytonen lidt for overdøvende til mig, selvom øllet bag virkede fremragende.

Fra Valby bakke gik turen til den nye ølbar på Jagtvej fra People Like Us, som er et fantastisk initiativ. Et bryggeri, hvor alle involverede er “folk på kanten af samfundet”. Bryggeriet og den tilhørende ølbar er startet af skolelæreren Lars, der tidligere drev en café på Østerbro. Han drømte om at få Mikkeller til at lave en øl til caféen men efter et indledende møde tog samtalen en uventet drejning, der endte med People Like Us. Bryggeriet er ikke endnu et velgørenhedsinitiativ, men en bæredygtig forretning med 35 ansatte, der eksisterer på markedsvilkår men samtidigt inkluderer mennesker(80-90%), der af den ene alle anden grund har svært ved at få plads på det almindelige arbejdsmarked. De laver også glimrende øl, jeg var fx ret vild med Oats of disobedience, der med sin kaffeduft og saftige, læskende mund var lidt af en charmetrold. 2020 skulle have været det store år med arrangementer i udlandet og efterfølgende eksporteventyr, men det satte Corona ret meget i stå. Derfor er lige nu ekstra mange øl på hylderne hos People Like Us. Du kan jo overveje at købe en hjælpepakke, så du også får lejlighed til at smage de gode sager.

Eftermiddagen bød på smagning med den ukronede ølkonge Anders Kissmeyer. Anders, der oprindeligt kom fra Carlsberg er bl.a. grundlæggeren af Nørrebro Bryghus men har siden 2010 været alenebrygger og fået lavet sine øl rundt omkring. Nu samarbejder han med Royal Brew og hjælper dem med en serie af håndværksøl i eget navn. Der er stort fokus på drikkelighed, hvilket man tydeligt kunne konstatere i fx Eagle Kiss Session IPA, men der gås også lidt til ekstremerne med bl.a. Stockholm Syndrome Double IPA, der tager mundhulen som gidsel med sin humlebitterhed inden en tydelig sødme gør dig lidt mildere stemt.

Vi sluttede dagen på Nørrebro Bryghus, der i anledning af CPH Beerweek bl.a. bød publikum på ølyoga. Vi gik i stedet til bords til en fire-retters vegansk menu, der nok kan overbevise skeptikere om, at det veganske køkken ikke er så slemt endda. Middagen bød også ølmatch fra bryghuset selv og matroska-bryggeriet BRAW i samme hus. Herfra var en Prescription Pils, lige hvad jeg havde brug for ovenpå en lang og spændende dag.

Det er tanken, at CPH Beerweek skal være en gentagende begivenhed. Du kan holde dig orienteret her.

Madhjernen var inviteret af CPH Beerweek, der ikke har haft indflydelse på artiklens indhold.